Høsten på Tungtrø Gårdsbarnehage

Høsten er en årstid med spesielt mange spennende hendelser for oss som er en gårdsbarnehage. I tillegg til å hilse de nye barna velkommen til barnehagen har vi vært deltagende i mange spennende aktiviteter som hører gårdslivet og høsten til.

Da vi kom tilbake etter sommerferien var det mange grønnsaker og andre vekster som var klare til innhøsting. Potet, løk, mangold, bondebønner, korn, grønnkål, gulrot, blåbær, bringebær, pærer, sukkererter og plommer er noen av godsakene vi har kunnet nyte nå i høst.

Gjennom arbeid med kropp, bevegelse, mat og helse skal barnehagen bidra til at barna får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid-Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, 2017,s. 50

GRØNNSAKSSUPPE-HJEMMELAGET POTETGULL MED URTER FRA HAGEN-POTET OG LØKSUPPE

Det er allltid stor stas når trøska kommer til gårds for å høste inn årets kornavling. I forkant og etterkant av trøskinga har vi jobbet med temaet korn og trøsking for å bidra til en økt forståelse hos barna rundt hva som skal skje, hvilke ulike kornsorter man har, hva kornet trenger for å vokse og hva kornet brukes til i etterkant. 

STAS Å LEKE I HALMEN ETTER AT TRØSKA HAR TATT KORNET-KVERNING AV KORNET TIL MEL

Potetopptaking er også et av gjøremålene på gårdsbarnehagen om høsten. Vi deltar med iver og lyst. I forkant lærer de om mammapoteten og hvordan det blir flere poteter ut av den. Underveis er det spennende og se om man ser forskjellen på mammapoteten og de andre potetene. 

POTETOPPTAKEREN HAR GJORT JOBBEN SIN, BARE EÅ PLUKKE-BÅDE STORE OG SMÅ I ARBEID

På våren kjøres sauene på beite og om høsten kommer de hjem. Først kom lammene og bestemor sauen Klara. Klara er ekstra tam, og veldig glad i å få en kos eller ti av alle barna. Barna synes det er stortid når sauene begynner å beite rundt barnehagen. Det er også interessant å studere hvor store lammene som vi var rmed på å ta i mot i vår har blitt.

KLARA-LAMMENE 

i september, og videre inni november, jobber vi med temaet kroppen. Det passer veldig godt sammen med de ulike aktivtetne som gårdslivet har å by på. Vi har, og skal jobbe med sansene, hvor på kroppen de ulike kroppsdelene er, hvilke organger man har, hva man kan føle inni seg, hva kroppen vår helst vil at vi skal spise og drikke og hva celler er. Her dukker det opp mange spøsmål og undringer som barn og ansatte undrer seg rundt sammen. 

KONKRETISKERING AV CELLENE-HVOR PÅ KROPPEN ER DE ULIKE KOPPSDELENE-LUNSJBUFFET

Uke 38 hadde vi brannvernsuke, som så mange andre barnehager da dette er den nasjonale brannvernuka. Vi har hatt brannøvelse, snakket om hvordan man skal være når brannalarmane går, hva som kan være lurt for å unngå brann, hatt samlinger med Eldar og Vanja(hovedpersonene i den pedagogiske verktøyet for brannvernopplæring i barnehagen), og sist men ikke minst har barna på storbarn hatt med seg Bjørnis hjem. 

Vi var også så heldige å bli invitert til den lokale brannstasjonen på Stadsbygd. Det var stor stas for store å små, å se inni brannbilen, prøve å sprute vann med brannslangen, høre sirenene og få lære enda mere om hva brannmennene gjør når de er på jobb. 

 

Det viktigste vi i barnehagen gjør hver dag er å jobbe for at alle barna skal kjenne seg trygge, glade og som en del av et fellesskap! 

 Høsthilsen fra alle oss på Tungtrø Gårdsbarnehage