Skigåing – balsam for kropp og sjel

På Tungtrø liker vi godt å gå på ski. Med egen snøscooter og sporlegger ordner vi spor så fort snøen legger seg. Rundt barnehagen er det et fint terreng der man kan starte å lære å stå på egne ski. Barn er tidlig lærenemme og kjennskap til enkeltbarnet gir den voksne mulighet til å veilede ut fra barnets forutsetninger. Mestringsfølelse bidrar til en god følelse. Mestringsfølelse er nøkkelen til skigleden. I rammeplanen for barnehagen står det at personalet skalvære aktive og tilstedeværende, støtte og utfordre barna til variert kroppslig lek og anerkjenne barnets mestring.(Rp, 2017)

Vi voksne ønsker å være til stede og hjelpe de med råd og støtte slik at de kjenner at de greier det godt selv. Når barna går runde på runde sammen med hverandre og småprater og ler, da har de nådd et viktig punkt. Da har de kommet over den første litt strevsomme perioden og opplever skiaktivitet som en naturlig måte å bruke kroppen sin på. Da kommer skigleden!

Her utfordrer barna seg litt ekstra i hoppbakken.

Det er få treningsformer som gir så helhetlig trening for kroppen som langrenn. Å gå på ski utfordrer kondisjonen og styrker armer, ben, mage og rygg, balansesenteret samt koordinasjonen.

I rammeplan for barnehagen står det under fagområdet Kropp, bevegelse, mat og helse:

Vaner og handlingsmønstre tar form allerede fra tidlig alder. Gode vaner som tilegnes i barnehagealder, kan vare livet ut. Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede. Vi skal bidra til at barna videreutvikler motoriske ferdigheter, kroppsbeherskelse, koordinasjon og fysiske egenskaper. (RP, 2017)

Statistikk viser at langrenn er en av de mest brukte og populære fritidsaktivitetene vi har. Langrenn kommer på en klar andreplass etter det å gå i skog og mark eller på fjellet. Vi på Tungtrø ønsker å være et bidrag inn i denne gode statistikken. Vi tenker at barn som tidlig møter et liv fyllt av fysisk aktivitet, har mulighet til å legge et godt grunnlag for senere år.

Skiaktivitet er også en del av Stadsbygds kultur og tradisjon. Det er en viktig del av vår kulturarv og identitet. En åker på vinterstid er en perfekt skiarena. Med skiglede og grunnteknikk som vi bidrar til, gis barna mulighet til å oppleve mange fine skiturer i skog og fjell videre i livet også.

I rammeplan for barnehagen står det at

barnehagen skal bidra til å fremme barnas tilhørighet til samfunnet, natur og kultur

Gjennom utforsking, opplevelser og erfaringer skal barnehagen bidra til å gjøre barna kjent med eget nærmiljø.

Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. (Rp, 2017)