Det er fint å være liten på Tungtrø!

Stadig flere 1- og 2-åringer går i barnehage. Heldigvis sier vi - for her på Tungtrø er det fint å være liten! Og hvorfor vi mener det er så fint, kan du lese mer om her.

Ansatte:

Vi mener at den viktigste faktoren for de yngste barnas trivsel ligger hos de ansatte:

• Vi har lang erfaring og bred kompetanse på 1-2 åringen.
  • Vi er trygge og varme voksne. Omsorg og trygghet preger alt vi gjør i løpet av dagen.
  • Siden vi er en stabil ansattgruppe, blir barna fort trygg på hvem de møter.
  • Vi leker sammen med barna, og er opptatt av at alle skal kjenne at vi er glad i dem.
  • Å ta avgjørelser som er det beste for barnet, er viktig for oss.

En god oppstart:

Vi har fokus på en god oppstart i barnehagen. Vi forbereder oss godt og planlegger tilvenningen godt. Erfaring har gjort at vi nå er gode på dette, og vet hva som er viktig når et nytt barn (og foreldre) begynner i barnehagen. Hvert barn får en primærkontakt i starten. Det gode foreldresamarbeidet er viktig for oss. Trygge foreldre gir trygge barn.

Primærbehov i fokus:

Mat, hvile, ro og stell er viktig for de yngste, og det er viktig for oss ansatte å møte hvert enkelt barns behov. Vi gir de mulighet og skaper gode arenaer for mat, trøst, hvile, soving og oppvåkning. Vi bruker tid på disse aktivitetene, og legger vekt på kvalitet og pedagogikk også her.

Det fysiske miljøet:

Vi har areal, rom, utstyr og lekmateriell som er tilpasset de yngste barna. Her tar vi bevisste valg. Gjennom vårt utviklingsprosjekt om et inkluderende lekemiljø, har vi opparbeidet oss mye kunnskap om hva barna trenger i lekemiljøet sitt, og hvordan vi ansatte kan inspirere til inkluderende lek.

Gårdsprofil:

Vi er jo en gårdsbarnehage, og det at vi er mye sammen med dyr, gir barna en ekstra glede i hverdagen. Miljøet på gårdstunet inspirerer til variert lek og sanseopplevelser. For de yngste barna er det fint å være innom fjøset, oppleve kontakten med dyra – og kanskje gi de en kos. Jo eldre de blir - jo mer bidrar de til rengjøring, stell og fôring.

Fokus på variert utelek:

Vi er heldige som har to innholdsrike uteområder å boltre oss på. I tillegg drar vi på turer i nærmiljøet, hvor veien i seg selv ofte er målet. Barna får gå selv fordi det er artig og vi skal ikke rekke noen ting. Vi har to trillebusser som gjør at vi lett kan forflytte oss. Barna elsker disse bussene, som gir et unikt inkluderende fellesskap på tur.

Lek og vennskap:

Leken har stor plass i barnehagen. Og det skal være trygt og morsomt å ha noen gode venner i leken. Vi ansatte reflekterer over lek og hvem som finner sammen i leken. Vi har kunnskap om 1-åringens lek og 2-åringens lek. Konflikthåndtering er en viktig del av dette. Barna får erfaringer med å løse konflikter selv, samtidig som vi er tilstede for å veilede og hjelpe de. På våren, før de eldste skal over på ny avdeling, lar vi de være mer og mer sammen med storbarnsgruppa, for at det skal være en myk og forutsigbar overgang.

Måltid:

Vi har hyggelige måltid på småbarnsgruppa! Her er det fokus på sunn mat, en hyggelig stund i fellesskap, og gode vaner. Vi varierer maten slik at de blir kjent med nye smaker og konsistenser. Under måltidet har vi mange gode samtaler.

Sang og musikk:

Vi synger mye sammen, og vi opplever at sang og musikk gir glede, og følelsen av å være en den av fellesskapet. Sang er en fantastisk måte å kommunisere på med de yngste.

Gruppestørrelsen:

På småbarnsgruppa vår er vi 9 barn. Dette er en veldig fin gruppestørrelse. Det gir oss muligheter for å være sammen alle sammen, og også å dele oss i mindre grupper. Da kan vi møte de ulike barnas behov, forutsetninger, ønsker og interesser.

Lærende barnehage:

Vi har fokus på kvalitet og å være i faglig utvikling. Vi er fremoverlente ansatte, som vil noe med jobben og ønsker å se utvikling og mestring hos barna. Vi har daglig faglige refleksjoner, og har en god møtekultur, hvor refleksjon og faglig utvikling står i fokus.

Velkommen til oss på småbarnsgruppa på Tungtrø!