Tungtrø Gårdsbarnehage

Gårdslivet og de oppgaver som følger med, er sentralt for oss på Tungtrø Gårdsbarnehage. Selv om vi har flyttet base, er vi fortsatt på gården hver eneste dag. Vi steller med hønene, sauene og kaninen, gir de mat, drikke, kos og gjør rent til de.

Gårdslivet har ulike faser ut ifra hvilken årstid man er inne i. Dette merker også barna, og de får etter hvert som de blir eldre, større kunnskap og forståelse for hva som skjer i de ulike årstidene.

HØSTEN

På høsten når vi starter på barnehagen etter sommerferien kommer sauene hjem fra beitet, noen lam blir sendt til slakteriet, man høster inn av det vi har sådd på våren og kornet trøskes.

Vi er opptatt av å lage mat etter sessong, bassert på de råvarene vi har tilgjengelig på gården. Barna deltar da i både dyrking, høsting og tilberedning av maten.

VINTER

Om vinteren har alle sauene fått flyttet inn i fjøset. Saueklipperen kommer for å klippe sauene og man må passe på at pappasauene får kose seg med mammasauen - skal tro om det bli noen lam til våren? Det er veldig viktig at barna og vi ansatte passer på at dyrene har det varmt og godt inne i fjøset.

Om vinteren kan barna gå på ski i skiløyper på åkerene rundt barnehagen, dette er noe de liker veldig godt. De får øvd både diagonalgange og balanse, og gleden er stor når de opplever progresjon og mestring. Barna trives også godt i akebakken, og mangler vi snø på vinteren kan vi sette på snøkanonen.

VÅR

Når våren kommer, kommer også lammene. Det er høydepunktet for mange barn ved Tungtrø Gårdsbarnehage. Barna følger spent med på lamminga og utviklingene til lammene, og de er rause på å gi lammene kos.

SOMMER

Når sommeren kommer, drar sauene og lammene på beitet. Da bruker de eldste barna å sykle på tur for å se hvordan de har det på beitet. Noe av det som er sådd må plantes ut i hagen, og vi må stelle fint med hagen slik at det blir gøy å leke seg der.

Gårdslivet inneholder mange ulike faser og perioder i løpet av et barnehageår. Det er gøy og følge med og å delta på alt som skjer ved gårdslivet, og vi ser verdien i å la barna få mulighet til å forstå og prøve ut det aller meste ved gårdslivet her på Tungtrø.