Tungtrø gårdsbarnehage bygger ny base

I 2002 startet reisen for Tungtrø gårdsbarnehage. Monika hadde tatt bachelor som førskolelærer ved Dronnning Mauds Minne Høyskole. Ønsket om å skape noe eget var stort og forutsetningene for dette lå godt til rette gjennom mulighetene gården hadde å tilby. Interessen rundt å tilføre barnehagetilbudet på Stadsbygd noe nytt og unikt var sterkt, og Tungtrø gårdsbarnehage ble til virkelighet.

Gjennom alle disse årene har eieren av barnehagen huset alle barna og ansatte i sine egne bygninger. Det har vært renoveringer og tilpasninger gjennom alle årene, og alle barn, ansatte og foreldre har trivdes godt i disse arealene. Gjennom disse 18 årene som barnehagen har vært drevet har kravene til barnehage endret seg og barnehagens størrelse har tredoblet seg.

Nå har vi lyst til å ta et steg videre! Vi skal bygge et nytt barnehagebygg rett ved gården som skal gi barna enda flere muligheter og enda mere inspirasjon til kreativ lek og samspill. Vi skal fortsatt bruke både inne- og utearealer på gården, men er så heldig at vi nå vil få flere arealer og boltre oss på.

Gårdsprofilen videreføres og utvikles. Det skal alltid være barn på gården og vi skal fortsette å dyrke til eget bruk, foreta våre egne innhøstninger å ta vare på gården. Hver dag steller vi med sauene, hønene, kattene og hunden.

Barn og foreldre har gjennom alle årene gitt gode tilbakemeldinger, gitt uttrykk for at de har følt seg hjemme her på Tungtrø. Dette er viktig for oss!

Det nye bygget blir beliggende i umiddelbar nærhet til dyrkamarka som er tilknyttet gården. Dette gir oss muligheter for å skape levende organismer og muligheter til å følge med på å delta på årets fire sykluser.  Barnehagens egen kokk er også en del av prosjektet fra Jord til bord, noe som gir oss mulighet til å tilby et variert og innholdsrikt kosthold. I tillegg gir de store områdene rundt barnehagen perfekt muligheter til å kjøre opp skiløyper og anlegge akebakker på vinters tid.

Vi ser frem til en spennende tid hvor vi skal få følge prosessen rundt byggingen av det nye bygget. Å få flytte inn et bygg som er planlagt for at barn skal få utvikle seg i leken. Mye spennende læring også i det for både barna og oss voksne!  Bygginga starter allerede nå i januar 2020, og vi håper å være ferdig i løpet av høsten samme år.

Ta gjerne kontakt med Monika eller andre i personalgruppa hvis dere ønsker litt mer informasjon!

Tlf 93412536

Monika.eriksson@tungtro.no